Sunday, October 30, 2016

Mesjid dan Makam Sayyidah Nafisah





Sayyidah Nafisah adalah putri Hasan bin Zaid bin Hasan bin Ali bin Abi Thalib. Dilahirkan tahun 145 H di Mekkah dan besar di Madinah. Ia adalah salah satu keturunan Ahlul Bait yang Hijrah ke Mesir dan menetap sejak tahun 193 H. bersama suami Ishak al-Mu'tashim bin Ja'far al-Shadiq setelah lebih dulu berkunjung ke Baitul Maqdis. Hidup semasa dengan Sayyidah Sukainah (anak pamannya) dan Imam Syafi'i, terkenal dengan ketakwaan dan ke zuhudannya.

Makan Sayyidah Nafisah pertama kali di bangun oleh Ubaidillah bin Sarra bin Hakam pada masa Daulah Umayyah yang dilanjutkan masa Fathimiyah dengan menambah kubah di atasnya. Lalu di masa Amir Abdurrahman Kadkhuda, bangunan makam dan mesjid disempurnakan seperti sekarang.

Mesjid yang terletak di Maidan Sayyidah Nafisah kawasan Zeinhom ini sangat ramai dikunjungi orang, khususnya pengikut tarekat Sufi. Bangunan mesjid sekarang sudah di perluas dari banunan awalnya. Uniknya, perluasan dilakukan dengan membangun mesjid baru tanpa perombakan mesjid lama sekaligus penambahan serambi baian depan. Kedua mesjid tersebut dipungsikan satu. Shalat jamaah dan pengajian ilmu agama tak lepas dari mesjid ini.



No comments:

Post a Comment